9. Planuri și strategii

Posted: December 1, 2012 in Rezumate

Episodul anterior a vizat studiul de caz ‘Sodoma’ pentru a exemplifica anumite aspecte ale voii ‘generale’. Dumnezeu dorește să salveze întreaga omenire, Hristos a fost trimis tocmai în acest scop dar e necesar ca intenția divină să nu rămână unilaterală. Ninive e un caz fericit; populația a cooperat cu Dumnezeu iar rezultatul a fost salvarea cetății. Problema de la Ninive a fost alta – Iona! Aici se vede conflictul dintre ‘voia generală’ și ‘voia particulară’ a lui Dumnezeu. Iona nu acceptă voia generală, nu vrea să devină partener cu Dumnezeu pentru salvarea celorlalți. De aceea Dumnezeu trebuie să utilizeze uneltele providenței pentru a-l convinge pe Iona că 120.000 de oameni depind de mofturile sale. Legătura și conflictul dintre cele două voințe se vede foarte clar și în cazul lui Avraam. Problema apare atunci când fie confundăm cele două (Avraam), fie nu vedem nici o legătură între ele (Iona). Elementul comun al celor două voințe divine este reflectat în Ieremia 29,11: “Căci Eu cunosc planurile pe care le am cu privire la voi, zice Domnul, planuri de pace și nu de nenorocire, ca să vă dau un viitor și o nădejde.” Maniera în care acest deziderat se împlinește depinde de la caz la caz. Cum se împlinește însă voința particulară sau dacă se împlinește până la urmă, asta-i întrebarea.

Există un indiciu interesant în privința viziunii lui Avraam despre planul lui Dumnezeu. Vizita Domnului la patriarh avea la bază două elemente: o constantă (Isaac) și o variabilă (Sodoma). Dumnezeu promisese un moștenitor și chiar putea împlini acea promisiune dacă Avraam ar fi fost mai cooperant. Mai greu era cu Sodoma datorită rebeliunii deschise (Gen.13,13). Dumnezeu dorea să-l angreneze pe Avraam în acțiunea de salvare a Sodomei iar motivul prezentat este foarte interesant dar aparent fără logică: “Atunci Domnul a zis: ‘Să ascund Eu oare de Avraam ce am să fac?… Căci Avraam va ajunge negreșit un neam mare și puternic, și în el vor fi binecuvântate toate neamurile pământului.'” (Gen.18:17,18) Ce legătură era între viitorul lui Avraam și cel al Sodomei? Aparent nici unul în afară de Lot! Lot e singurul element comun, e singurul moștenitor; Ismael nu va fi, Isaac e nenăscut iar Avraam este bătrân. În confesiunea Domnului el își dă seama că viitorul lui depinde de viitorul Sodomei și începe imediat acțiunea de mediere, de negociere. Avraam e conștient că nu poate invoca neprihănirea lui Lot ca motiv al salvării sale individuale (altfel ar fi cerut-o) de aceea aduce în discuție argumentul etic dar îl difuzează la o scară colectivă (50/45/40/30/20/10). El speră ca existența a cel puțin zece să conducă la salvarea Sodomei, și implicit la salvarea lui Lot. Ultima oară când Avraam a venit în ajutorul Sodomei a avut la bază tot salvarea lui Lot (Gen.14,14). Aici e mai mult decât intervenția pentru o rudă apropiată; Avraam vedea în nepotul său pe viitorul moștenitor.

Care e problema lui Avraam? Problema lui Avraam e că nu știe cum/când sau dacă se va împlini promisiunea lui făcută în Gen.12,1-3: “Domnul zisese lui Avram: ‘Ieși din țara ta, din rudenia ta și din casa tatălui tău și vino în țara pe care ți-o voi arăta. Voi face din tine un neam mare și te voi binecuvânta; îți voi face un nume mare și vei fi o binecuvântare. Voi binecuvânta pe cei ce te vor binecuvânta și voi blestema pe cei ce te vor blestema; și toate familiile pământului vor fi binecuvântate în tine.'” Cuvântul cheie al relației cu Dumnezeu este legământul. La baza legământului stătea încrederea: Dumnezeu își va împlini promisiunile iar Avraam își va face datoria. Avraam ascultă de Dumnezeu dar e o ascultare parțială și dificilă. A ieșit din țara lui, a plecat spre o destinație necunoscută dar Avraam n-a ieșit din rudenia lui. Exact după afirmarea acestei promisiuni autorul precizează în versetul 4 că la luat și pe Lot. De ce să-l ia pe Lot? Nepotul favorit? Lot e mai mult decât o rudă; el e potențialul moștenitor. Făgăduința a fost făcut intenționat vagă: nu se menționa că Sara, care era anunțată încă din 11,30 că e sterilă, va avea copii ci doar că din Avraam va ieși un neam mare. Și existau și alte căi de împlinire a făgăduinței. Lot era cea mai la îndemână.

Cât de important era Lot în strategia lui Avraam se poate observa în episodul ‘Egipt’. Circumstanțele îl obligă pe patriarh să coboare acolo (12,10-20). Avraam pune la cale o stratagemă pentru a se pune la adăpost: Sara trebuie să pretindă că e sora lui pentru ca el să rămână în viață. Ea poate fi dispensabilă pentru că e sterilă și nu este menționată în făgăduință dar el este indispensabil! Avraam e dispus să riște onoarea soție sale pentru ca făgăduința să se împlinească: era foarte important ca el și Lot să rămână în viață chiar dacă asta implica dezonoarea Sarei. În 13,1 autorul ne amintește că Lot fusese cu ei în Egipt, deci planul trebuia protejat. În episodul ‘Agar’ e rândul Sarei să preia inițiativa și să împlinească promisiunea. Astfel se naște Ismael iar popoarele arabe îl consideră pe Avraam ca tată. Avraam e disperat pentru că simte că din perspectiva Domnului, nici Lot, nici Ismael, nici măcar acel Eliezer din Damasc nu este moștenitorul. Isaac urma să se nască exact peste un an de zile. Lot va fi salvat dar ca prin foc…; Ismael va ajunge și el un neam mare însă doar Isaac trebuie să fie moștenitorul. Chiar și ‘jertfirea lui Isaac’ trebuie interpretată în același context. De ce? Fagădința se poate împlini doar în condiții legitime. Asta era și condiția: “Umblă înaintea mea și fii fără prihană!” (17,1). Care este planul lui Dumnezeu pentru individ? Face vreo promisiune anume? Din exemplul lui Avraam se poate observa că Dumnezeu nu face promisiuni foarte concrete, cel puțin nu în primă fază. Este dificil chiar și pentru El să-și aducă la îndeplinire voia. Factorul uman e foarte imprevizibil și nestatornic. La sfârșitul celor 175 de ani, promisiunile pentru Avraam s-au împlinit doar parțial…

30 Nov 2012: Iluzia ultimei sanse: 9. Planuri si strategii – Sorin Petrof from londonro.org on Vimeo.

Advertisements
Comments
  1. SERENA says:

    Nu am inteles niciodata de ce relatia Avraam-Sara era subiect de predica la nunta si era unul din exemplele preferate ale pastorilor cand vroiau sa ilustreze casnicia ideala!!!? Poate pentru ca Sara era o sotie SUPUSA si nu facea decat sa asculte de “Domnul sau”, exceptand partea cu Agar. Mie mi se pare una disfunctionala judecand dupa standardele moderne si nu are prea multa relevanta pentru mine.
    Relatia lui Dumnezeu cu Avraam este cel putin una de prietenie si El se coboara pana la nivelul unui targ ieftin de dragul lui Avraam. Cred ca in comparatie cu modul in care Dumnezeu se raporteaza azi la individ si nu numai, relatia patriarhului cu divinitatea e rasfat din multe puncte de vedere.

    • adrian says:

      Ma intreb, in ce mod se raporteaza Dumnezeu la individ, astazi? Dar individul la Dumnezeu? E important de stiut, intrucat aceste raportari pot influenta relatiile dintre indivizi.

      • Modul în care omul s-a raportat la Dumnezeu și modul în care omenirea a perceput raportarea lui Dumnezeu la om a schimbat și schimbă în continuare istoria lumii. De aceea este chiar vital să înțelegem această dublă raportare, dar nu mi se pare deloc ușor, pentru că nu există o schemă predefinită. Cred că, pe lângă lucruri comune, există și o anumită personalizare a acestei relații între om și Dumnezeu și de aceea fiecare trebuie să gândească personal pentru a identifica propria schemă valabilă pentru el.

  2. Sceptic says:

    “Este dificil chiar și pentru El să-și aducă la îndeplinire voia.”

    Hmm. Cel putin dubios. Tu de unde stii ceea ce afirmi aici? Doar fiindca ai citit in Biblie si interpretezi personal ceea ce scrie acolo? Daca nu credem Biblia, ce mesaj relevant ai pentru unii ca noi?
    Consider afirmatiile tale simple speculatii.

    • sorinpetrof says:

      Sigur că sunt speculații, că doar n-am avut azi-noapte ședință cu Dumnezeu. E numai normal să interpretez personal ceea ce scrie acolo; ultima oară când au interpretat-o alții s-a ajuns în Evul Mediu. Pentru cei care nu cred Biblia, mesajul este același: fă bine celui de lângă tine, trăiește resposabil și plenar, bucură-te de fiecare clipă și lasă ceva pozitiv în urma ta! În rest, totu-i deșertăciune și goană după vânt, ca să-l citez pe primul sceptic din Biblie, Solomon.

  3. Adventismul, ca oricare altă religie creștină, se bazează pe o anumită interpretare a Scripturii. Adventismul de azi, este parțial diferit de doctrina pionierilor tocmai pentru că a acceptat anumite modificări în interpretarea Bibliei.
    Adventismul de mâine va fi și el oarecum diferit, pentru că există tendința naturală de a se accepta idei proaspete despre cum trebuie să ne raportăm la Cuvânt.

    Există în biserică două clase de oameni, care nu prea pot fi împăcate:cei care luptă împotriva oricăror schimbări de doctrină și cei care le văd naturale, inevitabile și de dorit.
    E clar că autorul „Iluziei ultimei șanse” crede în necesitatea up-datării noastre la mesajul Bibliei (sau a Bibliei la societatea prezentă) și a devenit practic purtătorul de steag printre adventiștii români care doresc reîmprospătarea doctrinei. Însă, la fel de adevărat, este un paria pentru conservatorii fundamentaliști.
    Mie îmi place ideea de nou, de proaspăt și de aceea ascult și citesc tot ce ține de această serie de predici. Pentru că adventismul va mai exista peste decenii numai dacă va fi capabil de actualizare.
    Așa că prefer oricând speculațiile lui Sorin mai mult decât „adevărurile” prăfuite expuse de la amvoane de iluștri necunoscuți care și-au scris pe cărțile de vizită cuvântul „pastor”!

    • paurras says:

      Total de acord cu Sorin P si Adrian T (ultima postare)

    • Un eretic says:

      Adrian, nu si-au pus cuvantul “pastor”. Chiar este pastor! A nu se confunda insa cu pastorii f.f. putini, ca Sorin, carora li s-a adaugat eticheta “eretic”, eticheta pusa de restul pastorilor care au ca principal obiectiv sa incaseze salariul si sa se asigure ca enoriasii “nu se ratacesc cu invataturi eretice”. In rest sa auzim numai de bine.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s